Návod: Jak na Digitální úklid

Potřebujete restart ve svém digitálním životě? Máte pocit, že vám moderní technologie spíše škodí, než že by vám pomáhaly (např. máte nestále nutkání kontrolovat sociální sítě, nejste schopni se plně věnovat komunikaci s lidmi, nebo se na svou práci nedokážete dobře koncentrovat)?

V tom případě byste si měli udělat pořádek ve svém digitálním životě a podstoupit 30denní proces digitálního úklidu.

Co je to ten digitální úklid?

Podobně jako úklid vašeho domova, digitální úklid vyčistí váš život od vyrušujících technologií, impulzivních návyků (např. neustále kontrolování telefonu), které se mohly v průběhu let nahromadit a nahradí je záměrným chováním, které podporuje vaše hodnoty, na místo toho, aby je potlačovalo (vyrušující technologie a zlozvyky vaše hodnoty dávají stranou).

Jedná se tedy o velmi rychlou transformaci vašeho chování. Když úspěšně absolvujete celý digitální úklid, budete používat technologie moudřeji, nebudete na nich tak závislí a už vůbec je nebudete impulzivně používat.

S digitálním úklidem přišel „otec“ digitálního minimalismu Cal Newport,. Když na svůj blog napsal, kdo by se chtěl do tohoto experimentu zapojit, čekal, že se přihlásí asi tak 20-40 odvážlivců, ale nakonec digitálním úklidem prošlo 1600 lidí.

Celý proces má 3 základní kroky, které si blíže popíšeme v následujících odstavcích:

  1. Na 30 dnů si dejte pauzu od „dobrovolných“ technologií
  2. Během 30 dnů zkoumejte a pokuste se znovuobjevit činnosti, které milujete
  3. Po 30 dnech zaveďte „dobrovolné“ technologie opatrně zpátky do svého života.

Z experimentu vychází, že digitální úklid funguje! Hned po pár dnech si účastníci uvědomili, jak jsou jejich životy plné reflexivního chování a impulzivních tiků. Po změně svého chování pochopili, jak velkou psychologickou zátěž si sebou každý den zbytečně tahali. Po absolvování lidé považovali své životy za lepší.

Najednou zjistili, že mají čas na věci, na které kdysi čas nebyl. Jejich práce jim dávala větší smysl a také jim lépe šla.

Proč je digitální detox k ničemu?

Na internetu toho najdete hodně o digitálním detoxu, ten je ve srovnání s digitálním úklidem jenom slabou zbraní pro to, jak se vypořádat s moderními technologiemi.

Cílem digitálního detoxu je, abyste si dali pauzu od technologií, jakmile skončí, vrátíte se k jejich používání stejně jako předtím. Jinými slovy řečeno, ve vašem chování nenastane žádné trvalá změna.

Naproti tomu digitální úklid má potenciál zažehnout skutečnou změnu. Jakmile skončí, začnete používat jenom ty technologie, které mají skutečný potenciál zlepšit váš život.

Neříkám, že je digitální detox totálně špatný nápad, pauza od moderních technologií může být prospěšná, ale nemůžete čekat, že se po detoxu něco ve vašem životě změní. Naopak, pokud si dopřejete kvalitní digitální úklid, změní se všechno!

Tento proces však není vůbec jednoduchý a jenom 3 kroky, které jsem vypsal výše vám nebudou stačit k úspěchu. Cesta je poměrně trnitá, proto bude nejlepší, když si řekneme o největších nástrahách, které vám mohou při digitálním úklidu znepříjemnit život a podrobněji si popíšeme postup…

Digitální úklid, jak na to:

1. Definujte „dobrovolné“ technologie

Ještě předtím, než začnete s 30denním digitálním úklidem je třeba definovat „dobrovolné“ technologie, které nebudete celých 30 dnů používat.

Dobrovolná technologie je taková, která nepoškodí tvůj profesionální život, když ji nebudeš používat. Nebo její nepoužívání neuškodí tvým každodenním povinnostem.

Definici můžeme ještě trošku rozšířit, jsou to všechny technologie, které konzumujete přes obrazovku, jejichž cílem je vás pobavit, informovat a spojovat.

Pro lepší ilustraci můžu uvést svůj příklad:

Instagram – ten je pro mě čistě dobrovolnou technologií, kterou bych v průběhu digitálního úklidu neměl vůbec používat. Její nepoužívání nijak neuškodí mému životu. Naopak takový Leoš Mareš, by Instagram používal i v průběhu digitálního úklidu, jelikož se jedná o jeho zdroj příjmů a jeho nepoužívání by poškodilo jeho profesionální život.

F1SPORTS – jako vášnivý fanoušek formule 1 každý den sleduji zprávy o F1 klidně několikrát denně. Jedná se však o dobrovolnou technologii. Pokud zprávy neuvidím 30 dnů, nic takového se mi nestane.

E-MAIL – e-mail není moje dobrovolná technologie, podnikám na internetu a studuju vysokou školu, takže každý den musím řešit e-maily. Kdybych je neřešil, mohl bych přijít o nějaké zákazníky, nebo se klidně dostat do potíží ve škole. Ale vím, že s používáním e-mailu mám problém, trávím tam hodně času a kontroluji ho až moc často, proto bych si měl pro tuto technologii nastavit jasně stanovená pravidla kdy a jak, kterých se budu v průběhu digitálního úklidu držet

FACEBOOK – z hlediska mého osobního profilu se jedná o dobrovolnou technologii, když nebudu facebook používat, budu se sice cítit nepohodlně, nebudu tak dobře informovaný, něco mi unikne, ale můj život to nijak výrazně nepoškodí. Poté na facebooku spravuji své reklamy a facebook stránku mého druhého webu, v tomto případě se nejedná o dobrovolnou technologii, ale stejně jako u e-mailu si musím definovat pravidla kdy a jak

Tohle by byly nějaké příklady, které vám pomohou technologie rozdělit na dobrovolné, které nesmíte během digitálního úklidu používat a nedobrovolné, které smíte volně používat.

Při tomhle procesu k sobě musíte být upřímní a nesmíte jako nedobrovolnou technologii označit něco, co vlastně nedobrovolné vůbec není! Nezaměňujte nepohodlnost s kritičností! Pokud je nepoužívání facebooku nepohodlné (nebudete všechno vědět, unikne vám pár příležitosti), neznamená to, že je to technologie kriticky důležitá a měli byste ji používat i v průběhu digitálního úklidu. Zbytečně neobhajujte své používání sociálních sítí, ve většině případů se nejedná o nedobrovolnou technologii. To, že dáváte příspěvky na Instagram a Facebok ještě neznamená, že pracujete na svém osobním brandu. Ten si vybudujete nejlépe tím, že získáte čas pro skutečnou práci, která bude tak dobrá, že vás nepřehlédnou.

U technologií, které jsou hraniční nebo jsou z poloviny dobrovolné a nedobrovolné (viz v mém případě facebook), si nastavte jasná pravidla kdy a jak dlouho můžete danou digitální technologii používat. Např. Na facebook můžu chodit pouze nastavovat reklamy a každý den sdílet jeden příspěvek na facebook stránce. Na zprávy od přátel se nebudu ani dívat, natož odpovídat, upozornění vypínám a ignoruji.

2. 30denní půst

Jakmile máte definované dobrovolné technologie a pravidla pro hraniční technologie, můžete se pustit do 30denního půstu. Cílem není jenom detox, ale nastartování trvalé změny ve vašem chování!

Jak vychází z experimentu Cala Newporta, nejtěžší je první týden! Budete mít opravdu velké nutkání vytáhnout svůj telefon a otevřít Facebook nebo Instagram. Musíte bojovat, každý další den bude daleko snadnější odolat pokušení.

Ale i tak hodně lidí 30denního půstu nechá, zapomínají totiž na jednu důležitou věc…

3. Znovuobjevení toho co máte rádi

Pokud ze svého života zničehonic odtrhnete velkou část digitálních technologií, vznikne díra, kterou musíte něčím zacelit, abyste mohli digitální úklid úspěšně dokončit.

Tuhle chybu udělalo hned několik stovek lidí z prvotního experimentu Cala Newporta, odstřihnutí prostě pojali jako čistý detox, ale tohle vám nemůže vydržet dlouho, protože se prostě budete nudit a dříve nebo později zpátky sklouznete ke špatnému chování.

Díru musíte zacelit aktivitami, které máte rádi, ale jako byste na v poslední době neměli čas. Když máte co dělat a ještě vás to baví, nemáte ani takové nutkání se vrátit k předchozímu chování. Spousta lidí začne číst více knihy (včetně mě), další začnou se sportem, který kdysi přestali dělat a někteří si prostě jenom začnou užívat současného okamžiku a poprvé v životě uvidí, jak si jejich děti hrají, na místo toho, aby koukali do telefonu. Mnoho účastníku experimentu začalo trávit více času s lidmi face-to-face a často byli iritováni tím, jak se jejich přátelé koukají do telefonu.

Zjednodušeně řečeno, nemůžete jen tak přestat na 30 dnů používat digitální technologie. Díru po nich musíte zacelit a to nejlépe aktivitami, které vám přinášejí radost a jsou pro vás hodnotné!

4. Zavedení technologií zpět do života

Po 30 dnech můžete zavést digitální technologie zpět do svého života, ale pozor má to háček. Každá technologie musí projít třemi fázemi, až pak ji můžete začít znovu používat.

Idea je taková, že znovu začnete používat jen ty technologie, které podporují hodnoty, kterých si hluboce vážíte.

Nejprve se musíte sami sebe zeptat: Podporuje tahle technologie něco, čeho si hluboce vážím?

Pamatujte na to, že nějaký malý užitek je irelevantní. Musí skutečně podporovat hodnotu, které si hluboce vážíte.

Nyní uvedu dva příklady, které si postupně rozebereme ve všech třech krocích.

Příklad 1: Podporuje Instagram něco, čeho si hluboce vážím?

Odpověď: Ano, protože mi umožňuje se spojovat se svými přáteli, vím, co dělají a to mi může pomoct s nimi lépe komunikovat.

Příklad 2: Podporuje facebook něco, čeho si hluboce vážím?

Odpověď: Ano, protože mi dovoluje najít nové zákazníky a budovat komunitu okolo mých webových stránek.

Druhá důležitá otázka, kterou si musíte položit je: Je tahle technologie nejlepším způsobem, jak podporovat tuhle hodnotu?

Chceme využívat jenom ty technologie, které nám přinášejí nejvíce užitku, a pokud něco zvládne jiná technologie lépe, měli bychom se uchýlit k ní. Vraťme se k našim příkladům.

Příklad 1: Je Instagram nejlepší technologií,jak podporovat přátelství?

Odpověď: Ne, mnohem hlubšího přátelství dosáhneme, pokud si s lidmi zavoláme, setkáme se osobně. Navíc nepoužívání Instagramu nám pomůže rozlišit, na kom nám skutečně záleží a komu záleží na nás. Jedinou potenciální výhodou může být, že se můžeme na tyto schůzky domluvit právě přes tuto sociální síť.

Příklad 2: Je facebook nejlepší technologií pro získávání nových zákazníků a budování komunity?

Odpověď: Ano, jelikož mou cílovou skupinou jsou studenti, nejvíce jich můžu oslovit na facebooku, který má snad úplně každý. Ze zkušeností vím, že reklama je daleko účinnější a levnější než na Google.

Úplně poslední fází je zodpovězení této otázky: Jak budu tuhle technologii dále používat, abych maximalizoval její užitek a minimalizoval její nevýhody?

Společnosti jako Facebook, Twiter nebo Instagram chtějí, abychom se rozhodovali binárně, buď technologii používáš, nebo nepoužíváš. Vlastně investují milióny dolarů ročně, aby nás přinutili takhle myslet a následně udržely naše oči u obrazovek. Nalákají nás na něco, čeho si vážíme (např. přátelství) a s následným využitím attention engeneeringu nás celé pohltí a technologie používáme i navzdory zřetelných nevýhod.

Neuvažujte binárně! Nastavte si pro používání technologií jasně daná pravidla.

Např. Facebook používám každou sobotu jenom na svém PC, abych viděl, co dělají mi přátelé a mohl se s nimi lépe spojit. V přátelích mám jenom lidi, na kterých mi záleží a dobře je znám.

Kdybychom se vrátili k našemu příkladu.

Příklad 1: Jak budu Instagram využívat, abych maximalizoval jeho užitek a minimalizoval nevýhody?

Odpověď: První odpovědí by mohlo být, že ho nebudu využívat vůbec! Druhou může být: Instagram nemám nainstalovaný na svém telefonu, stahuji si ho jenom jednou za dva dny, abych se mohl spojit se svými dobrými přáteli, které sleduji. Potom aplikaci znovu odinstaluji. Dříve jsem sledoval 400 lidí, dneska už sleduji opravdu jenom své blízké, momentálně sleduji 50 lidí.

Příklad 2: Jak budu využívat Facebook, abych maximalizoval jeho užitek a minimalizoval nevýhody?

Odpověď: Facebook můžu využívat maximálně jednou denně! Nainstaluji si doplněk, který mi zablokuje sledování příspěvků ostatních uživatelů, které by mě mohly jedině rozrušit. Na FB mohu spravovat reklamy, sdílet příspěvky na firemní stránce a řešit ve zprávách business. V přátelích mám pouze lidi, na kterých mi záleží. Zprávy používám maximálně k tomu, abych si domluvil schůzku tváří v tvář, která je tisíckrát hodnotnější, než chatování.

U každé technologie si upřímně odpovězte na sérii těchto tří otázek a nemějte strach technologii odstranit ze svého života úplně! Nezabije vás to a pravděpodobně vám to nepoškodí vztahy, pokud si je budete udržovat jinou, zdravější cestou.

Tak a tohle by byl návod na digitální úklid, doufám, že se vám líbil a skutečně si ho vyzkoušíte. Změní vás to.

Mnoho účastníků experimentu se chtělo po 30denním půstu vrátit k používání technologií, tak jako předtím, ale když to udělali, říkali si: Co to sakra dělám? Však mi to ani nedělá žádnou radost (kontrolování telefonu, projíždění sociálních sítí) a vlastně je to nuda.

Digitální úklid má obrovský potenciál zlepšit váš život.

P.S.: Určitě koukněte na můj druhý blog, na kterém píšu o efektivním učení. Nejoblíbenější článek: 10 tipů, jak se učit si přečtete v odkazu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *